موارد مهم هنگام انتخاب رنگ کمپین بازاریابی

یکی از عواملی که در موفقیت یا شکست کمپین بازاریابی تأثیر میگذارد رنگ میباشد انتخاب رنگ باید بر اساس نوع مخاطب، محتوا و فرهنگ مردم منطقه باشد.

روانشناسی رنگ ابزاری قدرتمند برای بازاریابان میباشد.مثلا قضاوت ۹۰ درصد از مردم در مورد محتوا بستگی به رنگی دارد که با آن ارائه شده است و همچنین مبنای خرید ۸۵ درصد ازمردم بر اساس رنگ محصولات میباشد. به همین دلیل انتخاب رنگ مناسب در طراحی گرافیکی، اینفوگرافی، شبکه‌های اجتماعی و طراحی صفحه‌ی فرود تأثیر زیادی روی میزان درگیر شدن مخاطبان و فروش محصولات دارد.

هر برندی  در طراحی‌های خود از رنگ‌های خاص و ثابت استفاده می‌کند که معمولادر کمپین‌های بازاریابی نیز از همین رنگ‌ها استفاده میکند. اما اگر از روانشناسی رنگ در بازاریابی اطلاع داشته باشید میتوانید در بخش‌های خاص از محتوای بصری،انتخاب بهتری داشته باشید. 

مواردی که در انتخاب رنگ کمپین بازاریابی به ما کمک میکند:

۱- اهمیت شفافیت و خوانایی 

 رنگ‌هایی که خوانایی محتوا را تضمین کنند بهترین رنگها هستند. رنگ‌هایی را انتخاب کنید که تفاوت نسبی با یکدیگر داشته باشند. به‌عنوان مثال دو رنگ سفید و خاکستری روشن در کنار هم مناسب نیست و خوانایی متن را پایین می‌آورد. و همچنین نباید از رنگ‌هایی با تضاد بالا در کنار هم استفاده کرد مانند آبی و نارنجی.

باید رنگ‌هایی را استفاده کنید که برای همه‌ی مردم خوشایند باشد.به عنوان مثال ۸ درصد مردان و ۰.۵ درصد زنان در شمال اروپا نوعی کوررنگی دارند و تشخیص رنگ سبز و قرمز برایشان دشوار میباشد به همین علت بهتر است که چنین رنگ‌هایی را با هم ترکیب نکنید.

۲- رنگ‌ها بیانگر شخصیت هستند

رنگ‌ها با مشتری‌ها ارتباط برقرار می‌کنند بنابراین برای تاثیر بهتر روی مخاطب بهتر است که انتخاب رنگ محتوای بصری با دقت بیشتری انجام شود. انتخاب رنگ بستگی به تصویری دارد که می‌خواهید از برندتان در ذهن مخاطب ماندگار شود. به یاد داشته باشید که محتوا نیز اهمیت دارد، گاهی اوقات رنگ هر بخش از محتوا بر اساس مخاطبانی که هدف قرار می‌دهد تعیین می‌شود یا به پلتفرمی بستگی دارد که محتوا در آن به اشتراک گذاشته می‌شود.

۳- نوع تجارت B2B یا B2C؟

برندهای B2Cاز رنگ نارنجی استفاده میکنند و برندهای  B2Bاز رنگ آبی .
سیاری از برندهای B2C (تجارت شرکت با مشتری) مانند آمازون رنگ نارنجی را استفاده میکنند چون بیانگر گرما و ارتباط است و معمولا در ذهنمان آن را به نور و خورشید ربط می‌دهیم.

و علت اینکه برندهای (تجارت شرکت با شرکت) از رنگ آبی استفده میکنند این است که رنگ آبی آرامش‌بخش بوده و نشان‌دهنده‌ی خرد، قدرت و اعتماد است.

۴- لوکس بودن یا قابلیت دسترسی؟

بسیاری از برندهای لوکس که می‌خواهند ظرافت و زیبایی را با سبک طراحی مینیمالیستی (ساده) همراه کنند از رنگ‌های خنثی مانند سفید، نقره‌ای و مشکی توسط استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال رنگ مشکی نشان دهنده‌ی کمال و قدرت است و توسط برندهای لوکسی مانند Ralph Lauren و Moët & Chandon استفاده می‌گردد.رنگ بنفش بیانگر وفاداری است و برای برندهایی با ارتباطات لوکس انتخاب خوبی است.

استفاده از رنگهای شاد و روشن باعث میشود برند شما به عنوان  برندی در دسترس و سرگرم‌کننده شناخته شود. برای مردم، رنگ قرمز نشانگر یادآور انرژی و رنگ زرد، نشان‌دهنده‌ی شادی و خوش‌بینی و رنگ سبز، نشان‌‌دهنده‌ی اعتبار و دوستی است. اگر می‌خواهید محصول یا خدماتتان چنین احساسی را در مشتری ایجاد کند بهتر است از این رنگ‌ها استفاده کنید.

۵- رنگ‌های امروزی یا کلاسیک؟

رنگ سفید، امروزی و رنگ بنفش کلاسیک میباشد.
در لوگوی برند، مانند اپل، تسلا، زارا ، رنگ‌های سفید و نقره‌ای بکار رفته و احساس و ظاهری امروزی را به مشتری القا می‌کنند. برای برندهایی که قصد دارند در صنعت خود حرف اول را بزنند، مدرن و پیشرفته به نظر رسیدن بسیار مهم است. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های فناوری از این رنگ استفاده می‌کنند.

درحالی‌که ظاهررنگ بنفش کلاسیک است چون سابقه‌ی تاریخی دارد .

۶- مشتریان هدف مهم هستند

بر اساس تحقیقات مخاطبان مختلف، رنگ‌های مختلفی را ترجیح می‌دهند بنابراین انتخاب رنگ رابطه‌ی مستقیمی با مخاطبان هدف دارد. به‌عنوان مثال هم  مردان و هم  زنان  رنگ آبی را دوست دارند اما تحقیقات نشان داده ۵۷ درصد مردان و تنها ۳۵ درصد زنان این رنگ را ترجیح می‌دهند. رنگ سبز دومین رنگ مورد علاقه‌ی مردان است درحالی‌که زنان رنگ بنفش را دوست دارند.

همچنین درک رنگها با فرهنگ ارتباط مستقیم دارد.. به‌عنوان مثال در لیبریا (کشوری در غرب آفریقا) مردم تنها دو رنگ را درک می‌کنند، ترکیبی از زرد، قرمز و نارنجی که با نام ziza می‌شناسند و ترکیبی از بنفش، سبز و آبی که به آن hui می‌گویند. در زیمباوه نیز برای توصیف رنگ‌ها تنها از چهار لغت استفاده می‌شود.

بنابراین در انتخاب رنگ و برقراری ارتباط با مخاطب، فرهنگ منطقه‌ای که زندگی می‌کنید نیز اهمیت دارد. به‌عنوان مثال در آمریکا رنگ قرمز بیانگر عشق و شور و علاقه است اما در هند مظهر پاکی میباشد.
 


۲۸
۱۳۹۷/۰۸/۲۴

پربازدید ترین پست های نکته های مرتبط با گرافیک وب سایت

پیش بینی های جدید روند طراحی وب سایت در سال 2017

پیش بینی های جدید روند طراحی وب سایت در سال ۲۰۱۷

تاثیر رنگ ها در موفقیت وب سایت

تاثیر رنگ ها در موفقیت وب سایت

مراقب نمایش آیتم ها به صورت افقی یا Swipe، در نسخه دسکتاپ وب سایت خود باشید

مراقب نمایش آیتم ها به صورت افقی یا Swipe، در نسخه دسکتاپ وب سایت خود باشید

ایجاد اسکرول های طولانی در طراحی وب سایت

ایجاد اسکرول های طولانی در طراحی وب سایت

نقش طراحی در موفقیت کسب و کار

نقش طراحی در موفقیت کسب و کار

چگونه میتوان با بودجه کم برای کارآفرینان نوپا برند ساخت؟

چگونه میتوان با بودجه کم برای کارآفرینان نوپا برند ساخت؟