بازاریابی ویروسی چیست؟

امروزه ‌بازاریابی ویروسی گزینه‌ای ایده‌آل برای استراتژی تبلیغاتی استارتاپ‌ها و شرکت‌ نوپا میباشد چون مزایای زیادی همچون هزینه‌ی کم‌تر و تاثیر‌گذاری بیش‌تر را دارد.

برند‌‌های تجاری در استراتژی بازاریابی ویروسی با تاثیر در ضمیر ناخودآگاه مخاطبان سعی می‌کنند ملکه‌ی ذهن آن‌ها شوند و به محصول آن‌‌ها عادت کنند و هنگام نیاز به صورت ناخودآگاه محصول رقیب را نادیده بگیرد. در ضمن مخاطبان با اشتیاق فراوان آگهی را منتشر میکنند و در نتیجه میتوان با هزینه‌ی کم‌تر سرعت انتشار بیش‌تری را بدست آورد.

بازاریابی ویروسی چیست؟

به یکی از استراتژی‌های تبلیغاتی مبتنی بر شبکه‌ی عصبی که از پتانسیل شبکه‌های اجتماعی برای ترویج یک محصول استفاده می‌کند را بازاریابی ویروسی میگویند.اساس انتشار اطلاعات در بازاریابی ویروسی از طریق دهان به دهان میباشد،اما فناوری‌های مدرن اجازه می‌دهد که تاثیر ویروسی بسیاری از بسترهای مبتنی بر اینترنت را در بر بگیرد. بازاریابی ویروسی به مخاطبان خود حق انتخاب می‌دهد .هر چه محتوای آگهی عمیق‌تر باشد مردم برای انتقال مفهوم پیام به دیگران،بیشترآن را به اشتراک میگذارند.


 چگونه کمپین تبلیغاتی ویروسی خلق کنیم؟

 6 معیار کلیدی برای موفقیت و گیرایی بازاریابی ویروسی:

ارزش اجتماعی: مردم بیشتر چیزی را به اشتراک میگذارند که با ارزش تر باشد
گیرایی : محتوایی که مبتکرانه به نظر برسد بیش‌تر منتشر میشود.
احساس: هر چقدر با موضوعی بیش‌تر درگیر شده‌ باشیم آن را بیش‌تر بازنشر می‌کنیم.
مردم: وسعت پراکندگی مطلب باعث میشود افراد بیشتری به انتشار آن تشویق شوند.
ارزش عملی: مردم اطلاعات مفیدی برای کمک به دیگران به اشتراک می‌گذارند .
داستان‌: حکایت‌های پندآموز نسل‌ها سینه به سینه منتقل شده‌اند.

روش‌ها و معیارها

ازنظر اساتید بازاریابی برای موفقیت کمپین تبلیغات ویروسی باید سه معیار اصلی ،محتوای مناسب، فرد مناسب، محیط مناسب برآورده شوند.

پیام‌رسان‌ها:برای اطمینان از تبدیل یک پیام عادی به نوع ویروسی به سه نوع بخصوص کانالهای ارتباطی نیاز داریم : کارشناس بازار، مراکز اجتماعی و فروشندگان. به افرادی  که مداوم نبض ترند‌‌های اجتماعی را چک می‌کنند کارشناسان بازارمیگویند.

رابطان اجتماعی افرادی هستند که ارتباطات اجتماعی زیادی دارند. آن‌ها اغلب صدها نفر از افراد مختلف را می‌شناسند و میتوانند بین نگرش‌های مختلف ارتباط برقرار کنند. فروشنده‌ها نیز بعد از دریافت پیام از کارشناسان بازار آن را بین مشتریان بزرگ میکنند و آنهارا ترغیب به پذیرش آن میکنند.

پیغام‌: تنها پیام‌هایی به دیگران منتقل میشود که که به یاد ماندنی باشند وبه اندازه کافی جالب باشند و پتانسیل ایجاد یک پدیده بازاریابی ویروسی را دارند. ساخت یک پیام به یاد ماندنی یا جالب‌ توجه اغلب موضوع پیچیده‌ای نیست، بلکه هنر اصلی درگیر کردن ضمیر ناخودآگاه مخاطب با مفهوم پنهان پیام و ارتباط با ایده‌ی اصلی است.

محیط: در موفقیت بازاریابی ویروسی اکوسیستم نقش بسزایی را ایفا می‌‌کند. تغییرات کوچک محیط ،باعث ایجاد انحراف‌های بزرگ در نتیجه می‌شوند.چون حساسیت افراد نسبت به اکوسیستم بسیار زیاد است بنابراین باید زمان‌بندی و محتوای کمپینتحت تاثیر رویدادهای فعلی باشد.

معیارها

برای روشن‌شدن و سازماندهی اطلاعات مربوط به قیاس‌سنجی تبلیغات ویروسی‌، امکان‌سنجی معیار‌های کلیدی باید در رابطه با اهداف تنظیم‌شده برای کمپین ویروسی در نظر گرفته شود. در این حالت، برخی از نتایج شناختی کلیدی فعالیت‌های بازاریابی ویروسی می‌تواند شامل معیارهایی مانند تعداد بازدید، تعداد کلیک‌های موفق و تعداد اشتراک‌گذاری در شبکه‌‌های اجتماعی باشد که نشان می‌دهد مخاطبان اطلاعات دریافتی از طریق پیام بازاریابی را پردازش می‌کنند.

معیارهایی چون تعداد نظرات برای یک محصول یا تعداد اعضای یک صفحه وب سایت نیز تعداد افرادی را که اطلاعات ارائه‌شده توسط بازاریابان را تایید کرده‌اند را تعیین می‌کنند.

میتوان با بررسی اطلاعاتی چون تعداد لایک و اشتراک در شبکه‌های اجتماعی  نگرش مخاطب نسبت به برند را بررسی کرد. بررسی تعداد نظرات با محصول و کیفیت ارزیابی‌ها توسط کاربران نیز معیار مناسبی میباشد. چون هدف نهایی بازاریاب‌ها از فعالیت‌های ویروسی تغییر در الگوی مصرف‌کنندگان و مجاب کردن آن‌ها به خرید است بنابراین بررسی اقدامات رفتاری اهمیت زیادی دارد.

شاخص‌های متعددی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را در این زمینه به عنوان تابعی از اهداف بازاریابان به کار برد. برخی از آن‌ها اغلب آمار رسانه‌های آنلاین و اجتماعی مانند تعداد و کیفیت اشتراک‌گذاری‌‌ها، دیدگاه‌ها، بررسی محصول و نظرات را در بر می‌گیرند. تعداد دنبال‌کنندگان، دوستان، کاربران ثبت‌نام‌شده، و زمان صرف‌شده در وب سایت بهترین فاکتور برای اندازه گیریه تعامل مشتری با برند میباشد.

شاخص‌هایی که پس از تایید محتوای بازاریابی بر اقدامات مصرف کنندگان تمرکز دارند شامل تعدادی از درخواست‌ها برای اطلاعات، نمونه‌ها و یا بررسی نمونه میباشند. اما واکنش به پیغام‌های واقعی در عمل، از جمله نرخ تبدیل بسیار مهم است.

انتظار می‌رود گرایش مصرف کنندگان به سمت مشارکت در اهداف برند و افزایش فروش، در حجم و مقدار شود. با این حال مدیران باید عوامل دیگری را در نظر بگیرند که به طور بالقوه بر فروش علاوه بر فعالیت‌های بازاریابی ویروسی اثر بگذارند. بازاریابی ویروسی علاوه بر اثرات مثبت بر فروش باعث میشود هزینه‌های بازاریابی کم شود.

روش‌ها


عمده‌ترین روش‌های بازاریابی ویروسی عبارت است از:

1.مشارکت مشتری و خدمات نظرسنجی
2.مشارکت‌های سازمانی خاص
3.موتورهای جستجوی و بلاگ‌ها
4.ادغام با فناوری‌های تلفن همراه
5.اشکال مختلف چاپی و بازاریابی مستقیم
6.خدمات هدفگیری بازار
7.بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)
8.بهینه‌سازی رسانه‌های اجتماعی (SMO)
9.رادیو و تلویزیون
10.بازاریابی مشارکتی

 سه اصلی که در هدف‌گیری کاربران در کمپین‌‌های ویروسی اهمیت دارد:

1.گردهمایی پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی
2.آنالیز تقریبی بازار
3.آنالیز چگالی کلمه کلیدی

 یک شرکت مدیریت تبلیغات با استفاده از این سه معیار مهم در یک مدل تبلیغاتی می‌تواند به مشتریان هدف خود نزدیک شود.

 اینترنت باعث شده است که تبلیغات بسیار سریع‌تر از گذشته منتشر شوند. از لحاظ شناخت عمومی برندها می‌توانند یک شبه راه صد ساله را بروند.اما تکنولوژی‌های اینترنت و رسانه‌های اجتماعی به تنهایی نمیتوانند آگهی را ویروسی کنند وفقط باعث میشوند افراد زودتر محتویات را به دیگران برسانند .

بنابراین یک کمپین برای موفق شدن باید به طور معمول دستورالعمل‌های زیر را پیروی کند :

1.محتوای عرضه شده باید برای بسیاری از افراد جذابیت داشته باشد.
2.ارزش اشتراک‌گذاری با دوستان و خانواده را داشته باشد.
3.استفاده از یک سکوی بزرگ، به طور مثال YouTube یا اینستاگرام .
4.استفاده از یک تقویت اولیه برای جلب توجه .
5.محتوای عرضه شده باید کیفیت خوبی داشته باشد .

شبکه‌های اجتماعی

رشد شبکه‌های اجتماعی نقش قابل توجهی در اثربخشی بازاریابی ویروسی دارد. در سال ۲۰۰۹ ، دو سوم کاربران اینترنت حداقل هر هفته از یک سرویس شبکه اجتماعی یا وبلاگ بازدید کرده‌اند. فیسبوک بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال دارد. در سال ۲۰۰۹  زمان بازدید از شبکه‌های اجتماعی از ایمیل پیشی گرفت. بر اساس مطالعات در سال ۲۰۱۰ ،۵۲ % از افراد اخبار را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

معرفی رسانه‌های اجتماعیتغییراتی را در چگونگی استفاده از بازاریابی ویروسی و سرعت انتشار اطلاعات و تعامل کاربران ایجاد کرده است به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها برای بازاریابی خود و محصولاتشان از رسانه‌های اجتماعی استفاده میکنند.

بازاریابی افراد تاثیر‌گذار 

انتقال پیام‌های تبلیغاتی به مخاطبان توسط افراد تاثیر گذار بهتر از آگهی‌های کامپیوتری است .بر اساس تحقیقات تحقیقات،افراد تعامل با انسان‌ها را به تصاویر تبلیغاتی ترجیح می‌دهند.رابط بین برند و مشتریان شرکت‌ها فراد تاثیر‌گذار هستند. اگر شرکت‌ها در تبلیغات ویروسی قدرت اینفلوئنسر‌ها را دست‌کم بگیرند بسیار متضرر میشوند.

 بیش از ۶۰% از برندهای جهانی در سال ۲۰۱۶در بازاریابی از افراد تاثیر‌گذاراستفاده کرده اند. گروه اول تاثیرگذاران افراد مطرحی میباشند که چون از برند راضی هستند به صورت عمدی یا غیر عمدی آن را تبلیغ می‌کنند. دوم، افراد مطرحی هستند که عقد قرارداد با شرکت‌ها مزیت دیده‌ شدن در کنار توجهات عمومی به محتوا یا صفحه خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

مزایای افراد تاثیرگذار در  بازاریابی ویروسی

برای شرکت‌ها

اگر شرکتها در بازاریابی ویروسی خود از اینفلوئنسر‌ها استفاده کنند زمان و بودجه‌ی کم‌تری را صرف ارتباطات بازاریابی و ترویج آگاهی از برند خود میکنند. برای مثال آلبرتو زانتو در جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ با به اشتراک گذاشتن ضربه‌ی سر زیدان به بازیکن ایتالیایی  در کم‌تر از یک ساعت اول بیش از ۱.۵ میلیون بیننده داشت. اینفلوئنسر‌هاباعث افزایش اعتبار پیام‌ها میشوند. این روابط اعتماد محور توجه مخاطبان را بیش‌تر به خود جلب می‌کنند،و تقاضای مشتریان را بالا برده و با هدایت رفتار مشتریان، فروش و وفاداری را افزایش می‌دهند.

برای تاثیرگذاران

استفده از شهرت افراد مطرح یک معامله‌ی برد برد برای هر دو طرف تبلیغ میباشد .امروزه به هر کسی که بتواند اعتبار و شانس دیده شدن تبلیغات را بالا ببرد،تاثیرگذار میگویند.

برای مشتریان

امروزه به دلیل تبلیغات گسترده برندها تصمیم‌گیری برای مشتریان دشوار‌تر از گذشته شده است. بر اساس گزارشات حدود ۸۰ درصد مردم در خرید‌های خود از تجربه‌ و سفارش آشنایان استفاده میکنند چون میدانند آن‌ها سودی از تبلیغ کاذب نمی‌برند. در این مورد اینفلوئنسر‌ها می‌توانند نقش منبعی مورد اعتماد در فرآیند‌ تصمیم‌گیری برای خرید را ایفا کنند.

ریسک‌های بازاریابی ویروسی

هدف‌گیری نادرست،خطر اصلی این مدل بازاریابی برای شرکت‌ها میباشد. محتواهای آنلاین به محض انتشار از کنترل خارج می‌شوند و ضروری است که تنها بخش‌های خاصی هدف قرار داده شوند. شرکت بلند‌تک در تجربه‌ی ناموفق تبلیغ ویروسی، ویدیوهایی منتشر کرد که نشان می‌داد دستگاه تولیدی آن‌ها می‌تواند هر چیزی را ترکیب کند. آن‌‌ها کاربران را تشویق می‌کردند که ویدیو را به اشتراک بگذارند ولی این موضوع تنها برای پسرهای نوجوان جالب بود چون از مخلوط و نابود کردن هر چیزی لذت میبرند. با اینکه ویدیو‌های منتشر شده از پتانسیل ویروسی برخوردار بودند، ولی نتوانسته بودند مشتریان بالقوه این محصول را هدف قرار دهند.

 ضرب المثل معروف میگوید  اگر می‌خواهید چیزی را تخریب کنید از آن بدگویی نکنید بلکه بد تعریف کنید! یکی دیگر از مشکلات تبلیغات ویروسی استفاده از اینفلوئنسرهای ناموجه بدون توجه به اعتبار اجتماعی آن‌‌ها یا سوار شدن افراد منفور بر موج این تبلیغات میباشد.سپردن هویت برند به افراد نامناسب به ارزش و اعتبار آن نزد مردم بسیار لطمه می‌زند و جبران مافات و ترمیم افکار عمومی به این سادگی‌ها امکان‌پذیر نمیباشد. 


۱۵
۱۳۹۷/۰۸/۱۳

پربازدید ترین پست های آموزش بازاریابی اینترنتی

استفاده از وب سایت های ویدئویی برای بهبود بازاریابی اینترنتی

استفاده از وب سایت های ویدئویی برای بهبود بازاریابی اینترنتی

اهمیت چهار معیار در ایمیل مارکتینگ

اهمیت چهار معیار در ایمیل مارکتینگ

چگونه می توان از وبسایت کسب درآمد داشت

چگونه می توان از وبسایت کسب درآمد داشت

هفت اشتباهی که در بازاریابی باید از آن اجتناب کرد

هفت اشتباهی که در بازاریابی باید از آن اجتناب کرد

بازاریابی خبرنامه ای چیست؟

بازاریابی خبرنامه ای چیست؟

قیف فروش چیست و چه اهمیتی دارد؟

قیف فروش چیست و چه اهمیتی دارد؟

معرفی برترین ابزارهای بازاریابی خبرنامه‌ای

معرفی برترین ابزارهای بازاریابی خبرنامه‌ای

اطلاعاتی پیرامون تقویم بازاریابی محتوا

اطلاعاتی پیرامون تقویم بازاریابی محتوا

پوش کمپین چیست؟

پوش کمپین چیست؟

کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی چیست؟