اهمیت چهار معیار در ایمیل مارکتینگ

بر اساس تحقیقاتی که در سال 2015 انجام شد مشخص شد که سرمایه گذاری در ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی بیشترین نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را دارد.

برای رسیدن به این نتیجه باید مشخص کنید که  ایمیل ها و کمپین‌های شما  نتیجه‌ای برای کسب و کار شما دارند؟برای این سنجش به 4معیارجهانی بازاریابی ایمیل که در زیر آمده توجه کنید.  

 

4 معیار مهم در ایمیل مارکتینگ عبارتند از:

 

  • نرخ تحویل ایمیل به گیرنده (Deliverability) 
  • نرخ باز شدن (Open rate)
  • نرخ کلیک (Click-through rate)
  • نرخ عدم ایجاد ارتباط با ایمیل (Disengagement rate)

 

1-  نرخ تحویل ایمیل به گیرنده (Deliverability)

Deliverability که همان نرخ تحویل میباشد که با تقسیم ایمیل‌های دریافت شده به ایمیل‌های فرستاده شده محاسبه می‌گردد. 

با  نرخ دریافت ایمیل میتوان متوجه شد که چه درصدی از ایمیل‌های ارسال شده و در inbox هستند ودر واقع نرخ تحویل سلامت ایمیل مارکتینگ شما را می‌سنجد. ISPs تعداد زیادی ایمیل را بررسی و گزینش می‌کنند  چون میخواهند از اسپم جلوگیری کنند.بالا بودن ارسال ناموفق ایمیل شاید بیانگر این باشد که ایمیل ها توسط ISPs بلاک شده اند.برای اینکه ایمیل به خوبی توسط مخاطبان دریافت شود باید از کلمات پرچم یا flagged استفاده نکند.یک نرخ تحویل خوب بالای 90 درصد است. 

 


2-  نرخ باز شدن ایمیل

نرخ باز شدن ایمیل نشان میدهد که چه تعداد از کاربران ایمیلهایی که توسط شما ارسال شده است را باز کرده اند ،برای تعیین این عدد نرخ باز شدن منحصر به فرد را بر ایمیل‌های دریافت شده تقسیم میکند. نرخ باز شدن اهمیت بسیار زیادی دارد چون اگر ایمیل بازاریابی توسط مخاطب باز نشود کمپین شما هیچ تاثیری ندارد 

 یکی از ساده‌ترین معیارهای تأثیرگذاری نرخ باز شدن میباشد زیرا موثر بودن موضوع ایمیل شما را نشان میدهد.شما برای سنجش نحوه ارتباط پیامتان با مخاطب  باید از نرخ باز شدن به عنوان یک فشارسنج استفاده کنید.

 

3-  نرخ کلیک (Click-Through Rate)

نرخ کلیک بیانگراین است که مخاطبان چقدر علاقه تعامل با ایمیل تان دارند.برای بدست آوردن محاسبه نرخ کلیک،باید میزان کلیک‌های منحصر به فرد  را بر تعداد نرخ باز شدن منحصر به فرد تقسیم کرد.اهمیت نرخ کلیک به این دلیل است که محاسبه میکند که افراد فعایت‌های مورد نظر شما را در ایمیل انجام داده‌اند یا نه.

 

کلیک‌ها در ایمیل در واقع منجر به: 

تعداد بازدیدها
تعاملات
و در نهایت باعث فروش می‌گردد.

اگر نرخ کلیک پایین باشد باعث میشود اثر ایمیل شما کم شود و ضعیف و یا غیر واضح است. برای بهبود نرخ کلیک  باید تعداد افرادی که روی لینک شما در ایمیایلتان کلیک میکنند را افزایش دهید و بر فروش بیش از حد محصولات از طریق ایمیل تلاش نکنید.با افزایش نرخ کلیک در ایمیل  کسب و کار شما رونق میگیرد. 

 

4- نرخ عدم ایجاد تعامل با ایمیل

برای اینکه متوجه شوید چه تعداد از افراد ایمیل شما را دوست دارند از این معیار استفاده میشود.این معیار با تقسیم کردن مجموع شکایت‌های اسپم و لغو دریافت ایمیل‌های ناخواسته (Unsubscribes) بر روی میزان باز شدن منحصر به فرد محاسبه می‌گردد.برای تشخیص پیامهایی که کارایی ندارند و حذف آنها ازtoolbox  باید از نرخ عدم تعامل استفاده کرد.

بالا بودن نرخ عدم تعامل به این معنی است که ایمیل شما در Inbox شخص به صورت ناخواسته میباشد و این امر می‌تواند بخاط این باشد که محتوا غیر مرتبط است (بنابراین آنها لغو اشتراک می‌کنند) و یا ایمیل‌های شما به طورمستقیم به عنوان اسپم نشانه گذاری میگردد. اگر نرخ عدم تعامل بالایی دارید باید کل کمپین ایمیل خود را ارزیابی کنید. اگر ایمیل شما مرتب اسپم شود بر نرخ تحویل ایمیل شما اثر میگذارد و شما در لیست سیاه قرار میگیرید و مشکلات بلند مدتی ایجاد می‌گردد. 

 

ردیابی عملکرد ایمیل 

 ایمیل های ارسالس بر اساس نحوه دریافت ایمیل به مشتریان به دو دسته تقسیم میشوند:

  • ایمیل‌های فراگیر2. ایمیل‌های اتوماتیک شده 
  • ایمیل‌های انبوه یا فراگیر (Broadcast Emails)

 

برنامه‌ریزی ایمیل‌های فراگیر به صورت دستی است و ایمیل با نرم‌افزار بازاریابی به صورت یکباره به بسیاری از افراد  ارسال میگردد. این ایمیل‌ها برای ارتباطات جمعی میباشند.

چون ایمیل‌های فراگیردر زمان مشابه ارسال شده و دیتای همه این ایمیل‌ها به صورت جمع شده میباشداز نظر معیارهای مهم ایمیل به آسانی میتوان ارزیابیکرد. 

 نمونه‌ای از گزارش ایمیل فراگیر:

ردیابی عملکرد ایمیل 

 

شما می‌توانید 3 تا از 4 معیار را که به صورت اتوماتیک گزارش شده، ببینید:

  • نرخ دریافت ایمیل به گیرنده
  • نرخ باز شدن 
  • نرخ کلیک

 

در حالیکه نرخ عدم تعامل توسط پلتفرم ارائه نمیشود. می‌توانید به آسانی از فرمولی که در بالا ذکر شد محاسبه کنید.

 

2- ایمیل‌های اتوماتیک (Automated Emails)

عملکرد ایمیل‌های اتوماتیک به صورت اتوماتیک میباشد ومانند نامه شخصی هستند. آنها به گیرنده شخصی سفارشی سازی شده‌اند و معمولا شامل اطلاعات بیشتری در مورد یک مشتری و علایق آنها است. ارسال این ایمیل‌ها بر اساس اقداماتی است که مشتریان انجام داده‌اند.
چون دیتا ی ایمیلهای اتوماتیک به صورت جمع شده و یکجا نیست و گزارش‌ها در سطح یک مخاطب ارائه می‌گردد ردیابی و ارزیابی این ایمیلها پیچیده‌تر است.

ایمیل‌های اتوماتیک (Automated Emails)

 این گزارشی از ایمیل‌های اتوماتیک میباشد ارزیابی عملکرد آن سخت است چون به صورت تک تک است. اما برای بالا بردن سطح ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی)  باید هر دو این نوع ایمیل‌ها را ردیابی کنید.

 

ردیابی عملکرد ایمیل با معیارها

برای ردیابی ایمیل‌های فراگیر تنها باید آنها را در ایمیل مارکتینگ قرار داد اما برای ردیابی ایمیل‌های اتوماتیک اگرسرعت برای شما مهم است و پول آن برای شما مهم نیست دو راه حل عالی وجود دارد. هم Litmus و هم Email on Acid گزارش جمع شده‌ای را ارائه ‌می‌دهند و میتوانید تجزیه و تحلیل عمیقی برای همه ایمیل‌ها انجام دهید.تنها اضافه کردن اسنیپت HTML به الگوی (template) ایمیل خودبرای شروع کافی میباشد.

ردیابی عملکرد ایمیل با معیارها

 سریع ترین و آسان ترین روش برای بدست آوردن بخش عمده‌ای از تجزیه و تحلیل‌ها  نرم‌افزار Acidمیباشد اما هیچ بخشی ازاین نرم افزار  نرخ تحویل (deliverability) را گزارش نمیکند.

دو نرم‌افزار گوگل آنالیتیکز و Bitly  یک مدل استارتاپی کم سود میباشد برای استفاده از این پلتفرم‌ها  نمی‌خواهد پولی پرداخت کنید. می‌توانید برای گزارش میزان باز شدن ایمیل خود از ردیابی رویداد در گوگل آنالیتیکز  استفاده کنید، به این معنی که دیتای عملکرد ایمیل شما درست در کنار اطلاعات وبسایت شما قرار دارد. 

Bitlyمیتواند لینک‌ها را کوتاه کند به همین خاطر برای ردیابی کلیک‌ها از آن استفاده میکنیم همچنین برای ردیابی کلیک‌های انجام شده بر روی لینک‌ها از Bitlyاستفاده میگردد به همین خاطر Bitly دوست بازاریابان اینترنتی است.

Bitly را برای هر لینکی که در ایمیل خود داریدبوجود آورید.در هنگام باز کردن حساب Bitly شما را راهنمایی می‌کند.
اما با آنها نمیتوان معیارهای نرخ تحویل ایمیل به گیرنده (Deliverability) و عدم ایجاد تعامل کاربر با ایمیل (disengagement)را  اندازه گیری  کرد .

 

چرا باید معیارهای مرتبط با ایمیل مارکتینگ خود را حتما نگه داریم؟

هنگانی که پلتفرم ایمیل شما همه معیارها را برای تجزیه و تحلیل در پکیج مرتب ارائه می‌دهد نتیجه‌گیری کارهای انجام شده بسیار راحت میشود و تنها باید معیارهای ایمیل مارکتینگ فردی را بررسی کنید و سپس به مورد بعدی بروید.

باید هر اطلاعاتی را که در کسب و کار خود بدست می‌آورید را نگه دارید تا بتوانید  استراتژی ایمیل بلندمدت و پایداری ایجاد کنید .

دو دلیل بسیار مهم برای ذخیره اطلاعات :

 آماده جابه‌جایی می‌شوید:باعث رشد در کسب و کار شما میشود و نیازهای آن در طول زمان تغییر میکند.اگر معیارهای ایمیل مارکتینگ در خارج از پلتفرم منجر ذخیره‌ شود میتوانید به آسانی  در زمان مناسب اطلاعات را آنالیز کنید. 
معیارهای ایمیل مارکتینگ شما به ابزارهای تصمیم‌گیری تبدیل میشود: اگر همه اطلاعات در یک جا حفظ شود مدل‌سازی دیتا را بوجود می آورد و به شما در تبدیل معیارهای ایمیل مارکتینگ خود به یک ابزار تصمیم‌گیری کمک می‌کند . برای اینکه متوجه شوید  که در طول زمان رضایت‌مندی به خوبی حفظ شده است و یا اینکه نیاز دارید پیام‌های خود را  تطابق دهید  داشتن نمودار ساده‌ای که دارای تاریخ‌ها و نرخ تحویل ایمیل(deliverability) است به شما کمک کند. همچنین اگر  همه معیارهای ایمیل مارکتینگ مکانی واحد داشته باشندباعث میشود که مقدار قابل توجهی از دیتا را آسان‌تر آنالیز و ارزیابی کنید. شما می‌توانید روندها را در طول زمان از طریق دسته‌بندی یا محتوای ایمیل دنبال کنید. 
به طور کلی زمانی که بتوانید دیتا را آنالیز کنید ،دیتا ارزش دارد .


۱۶۴
۱۳۹۷/۰۶/۲۲

پربازدید ترین پست های آموزش بازاریابی اینترنتی

استفاده از وب سایت های ویدئویی برای بهبود بازاریابی اینترنتی

استفاده از وب سایت های ویدئویی برای بهبود بازاریابی اینترنتی

چگونه می توان از وبسایت کسب درآمد داشت

چگونه می توان از وبسایت کسب درآمد داشت

هفت اشتباهی که در بازاریابی باید از آن اجتناب کرد

هفت اشتباهی که در بازاریابی باید از آن اجتناب کرد

بازاریابی خبرنامه ای چیست؟

بازاریابی خبرنامه ای چیست؟

کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی چیست؟

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی چیست؟

قیف فروش چیست و چه اهمیتی دارد؟

قیف فروش چیست و چه اهمیتی دارد؟

اطلاعاتی پیرامون تقویم بازاریابی محتوا

اطلاعاتی پیرامون تقویم بازاریابی محتوا

معرفی برترین ابزارهای بازاریابی خبرنامه‌ای

معرفی برترین ابزارهای بازاریابی خبرنامه‌ای

پوش کمپین چیست؟

پوش کمپین چیست؟

استراتژی فروشگاه‌های فیزیکی که باعث رونق فروشگاه‌های مجازی میشود

استراتژی فروشگاه‌های فیزیکی که باعث رونق فروشگاه‌های مجازی میشود

 افزایش فالوردر شبکه‌های اجتماعی

افزایش فالوردر شبکه‌های اجتماعی