اطلاعاتی پیرامون تقویم بازاریابی محتوا

به ابزاری که برای برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی به‌هنگام و بهینه‌ی استراتژی محتوا استفاده میشود،تقویم بازاریابی محتوا میگویند. استفاده از یک برنامه‌ی مبتنی بر تقویم برای محتوا، اطلاعات و دیدگاه‌های لازم در مورد نحوه‌ی قالب‌بندی محتوا را در یک بازه‌ی مشخص زمانی در اختیار شما قرار می‌دهد. از این تقویم می‌ت

چرا به تقویم بازاریابی محتوا نیازداریم:

از همان ابتدا باید محتوای خود را به‌صورت تقویم سازمان‌دهی کنید چون در طی فرآیند،بازاریابی محتوا،قابل‌برنامه‌ریزی نیست.با تقیم بازاریابی محتوا میتوانید زمان انتشار و ترتیب انتشار یک محتوای مشخص را تنظیم کنید.حتی با استفاده از فرمت تقویم می‌توانید برنامه ریزی کنید که مطلب بر اساس روزهای تعطیل منتشر شود.به این صورت مطمئن میشوید که محتوا به‌موقع و مرتب منتشر میشود. 

با استفاده از تقویم بازاریابی محتوا فرصت مرور و تصحیح خطاها زیاد میشود
با برنامه ریزی تقویم محتوا بر اساس روز‌های تعطیل و روزهای خاص میتوان از موقعیت‌های استرس‌زا پیشگیری کرد.برای اهداف کاربردی شبکه‌های اجتماعی روزهای تعطیل زیادی وجود دارند  این روزها جایگاهی در تقویم  ندارند اما جذابیت آن‌ها باعث افزایش مخاطب می‌شود.

با تقویم‌های بازاریابی محتوا هم می‌توان از کیفیت محتوا در روزهای خاص اطمینان حاصل کرد هم صاحبان کسب‌وکار می‌توانند نهایت استفاده را از معرفی محصولات جدید یا طراحی مجدد وب‌سایت‌ها ببرند.با تقویم بازاریابی محتوا می‌توان از تکراری نبودن یا عدم ازدحام مطالب مطمئن شد.

برنامه‌ریزی محتوا تا چه سطحی لازم است؟

 بهتر است دامنه‌ی برنامه‌ریزی در دنیای بازاریابی محتوا وسیع‌ باشد.توصیه می‌شود تقویم بازاریابی محتوا را برای یک ماه کامل برنامه‌ریزی کنید.

اگر برای آینده‌ای دور برنامه‌ریزی می‌کنید،در صورت نیاز بعدها  می‌توانید برنامه‌ی خود را تغییر دهید. به همین ترتیب اگر برای آینده‌ی نزدیک برنامه‌ریزی نکنید ممکن است برای توسعه‌ی به‌هنگام محتوای با کیفیت دچار مشکل شوید. 

تقویم بازاریابی محتوا چگونه باید باشد؟

 برای سازمان قالب‌بندی تقویم اهمیت دارد.با استفاده از صفحات گسترده‌ی Excel یا Google Sheets میتوانید محتوای خود را برنامه ریزی کنید.. اگربرای تولید محتوا  تیم بزرگی دارید استفاده از یک پلتفرم داینامیک مثل Google Sheets توصیه می‌گردد.این نرم‌افزار برای کارهای گروهی بسیار سودمند است چون تقویمی که بر اساس Google Sheets ساخته شده است ویرایش و کار و همین‌طور اشتراک‌گذاری محتوا بین اعضای گروه بسیار آسان است  .

 بر اساس جزئیات کار روش‌های دیگری هم برای قالب‌بندی تقویم بازاریابی محتوا وجود دارد. بعضی افراد محتوا را بر اساس تقویم استاندارد سازمان‌دهی کنند تا بتوانند کل محتوا را به صورت یکجا ببینند. برخی دیگر نمایش خطی را انتخاب می‌کنند که در آن تاریخ در یک سمت قرار می‌گیرد و سطرهای متناظر محتوا نمایش داده می‌شوند.

اگر قصد دارید  در پلتفرم‌های متعدد محتوایی یکسان را منتشر کنید ستون‌ مجزایی برای هر پلتفرم بسازید تا انواع محتوای موردنیاز خود را در آن قرار دهید. می‌توانید در صفحات گسترده تب‌های متعددی بسازید. برای مثال می‌توانید یک بخش را برای محتوای وب‌سایت، یک بخش را برای محتوای ایمیل و بخشی را برای محتوای شبکه‌های اجتماعی در نظر بگیرید با اینکار دسترسی بسیار آسن میشود و کل پلتفرم‌های محتوا بر اساس یک تقویم سازمان‌دهی میگردند.
به جز روش قالب‌بندی تقویم باید چند مرحله را برای ساخت هر تقویمی طی کنید .مرحله ی اول مشخص کردن روزهای انتشار است.همه نیاز ندارند که هر روز مطالبشان منتشر شود و بعضی از صاحبان کسب‌وکار ترجیح می‌دهند در روز چند بار مطالبشان منتشر شود.
تمام این موارد بستگی به تقاضای مخاطب و زمینه‌ی کاری شما دارد. صرف‌نظر از این‌که محتوای خود را یک بار یا سه بار در هفته یا هر روز هفته منتشر می‌کنید سعی کنید از زمان‌بندی پیوسته‌ای استفاده کنید. پیوستگی رمز کلیدی بازاریابی محتوا است.

اگر مطالب را به صورت پیوسته منتشر کنید ردیابی الگوها برایتان آسان میشود.به عنوان مثال ،امکان دارد محتوایی که روز شنبه منتشر می‌کنید نسبت به بقیه‌ی روزهای هفته بیشتر به اشتراک گذاشته شود و بازدیدکننده‌ی بیشتری داشته باشد. یا اگر در آخر هفته بازدید کمتر میشود بهتر است که در روزهای آخر هفته مطلبی منتشر نکنید. اگر محتوا را بر اساس یک زمان‌بندی مشخص منتشر نکنید،ردیابی دقیق الگوهای بازدید غیر ممکن میشود.

برای اطلاع از میزان تکرار انتشار محتوا برای کسب‌وکار خود باید استانداردها و منابع موجود را در نظر بگیرید. در بازاریابی محتوا همیشه  کیفیت را به کمیت ترجیح دهید.

پس از نشانه‌گذاری روزهای انتشار محتوا، تعطیلات یا رویدادهای صنعتی را هم روی تقویم خود مشخص کنید.استفاده از تقویم مناسب بازاریابی محتوا در بلندمدت باعث صرفه‌جویی در زمان میشود.

 مرحله‌ی بعد پر کردن فضاهای باقی‌مانده روی تقویم با تم‌ها یا زمینه‌های دلخواه میباشد.سعی کنید از تم‌های متنوعی استفاده کنید و از پست کردن محتوایی با تم یکسان خودداری کنید. گاهی اوقات هم هدف شما انتشار محتوای دائمی مثل عکس‌های روز پنج‌شنبه است.

 علاوه بر تأکید بر تم‌های مختلف در تقویم بازاریابی محتوا،باید محتوا نیز متنئع باشد.لازم نیست محتوا متنی یا ترکیب متن و عکس باشد. سعی کنید با انواع ویدئو، گیف و حتی اینفوگرافیک هم کار کنید.
برای حفظ تنوع محتوا، سعی کنید مخاطب های مختلف را در نظر بگیرید. 

در تولید محتوا لازم است به نکات ذیل در مورد مخاطب توجه کنید:

آمار:انتخاب تصاویر باید بر اساس نوع مخاطب باشد. برای مثال اگر هدف شما فروش طرح‌های بازنشستگی است استفاده ازتصاویر جوانان درست نیست. 

زمان انتشار مطلب:زمانی که مخاطبان شما آنلاین هستند مطالب خود را منتشر کنید.اگر دانش‌آموزهای دبیرستان مخاطب شما هستند سعی کنید در زمانی که آن‌ها مدرسه هستند و دسترسی محدودی به اینترنت دارند مطلبی را منتشر نکنید.
مشکلات: مشکلات مخاطب را پیدا کنید وراه‌حل‌هایی را به او پیشنهاد کنید. برای مثال اگر شما فروشنده ی مکمل انرژی هستید مشخص کنید که این مکمل‌ها چگونه می‌توانند خستگی نیمروزی را رفع کنند یا هنگام ورزش احساس شادی و نشاط را افزایش دهند.
ارزش‌ها: به ارزش‌های مهم از دید مخاطب خود فکر کنید ودر محتوا این ارزش‌ها را در اولویت قرار دهید. برای مثال، اگربرای مخاطب زمان‌ و به‌موقع بودن محتوا اهمیت دارد  سعی کنید محتوا را در زمان مناسب منتشر کنید.
علاوه بر توجه به تنوع زمینه و مخاطب در تقویم بازاریابی محتوا، سعی کنید با محتوای سفارشی و منحصر‌به‌فرد برای مخاطبان خود احترام و ارزش قائل شوید. این محتوا می‌تواند شامل تصاویر اورجینال، اینفوگرافیک‌، ویدئو و مقاله یا اطلاعات دیگر باشد.

 برای مخاطب اطلاعاتی  که از منابع دیگربه اشتراک گذاشته شود جذابیت چندانی ندارد.برای جلب توجه مخاطب سعی کنید محتوای انحصاری را توسعه‌ دهید. هنگام برخورد به بن‌بست از موضوعات موجود گذشته الهام بگیرید. FAQ-ها (پرسش و پاسخ‌ها) بروشورها، موضوعات آموزشی حتی تقویم‌های محتوایی قدیمی‌تر باعث منحصر به فرد شدن برند شما میشوند.

برای در نظر گرفتن کل هدفهای بازاریابی در تولید محتوا باید تفکر خلاق داشته باشید. برای مثال اگر هدف افزایش فروش ۲۵ درصدی در یک سال است، وسوسه می‌شوید کل محتوای خود را بر محصولات متمرکز کنید اما مردم از اینکه برای خرید محصولی قانع شوند احساس رضایت نمی‌کنند یا برای مثال کسی صفحه‌ی اینستاگرام شما را به خاطر محتوای تبلیغاتی آن دنبال نمی‌کند. آن‌ها به دنبال اطلاعات و سرگرمی هستند و مهم‌تر از هرچیز باید به عنوان یک انسان با آن‌ها برخورد کنید نه آمار بازاریابی.

استفاده از رای‌گیری یا طرح پرسش برای افزایش مشارکت مخاطب 

برای اینکه در طولانی مدت به فروش بالا برسید باید با محتوای جذاب و ایجاد آگاهی و اعتمادسازی بر دنبال کنندگان خود تأثیر بگذارید. مردم اگر به شما اعتماد کنند محصول را می‌خرند. میتوان با بازاریابی محتوای باکیفیت  بازدیدکنندگان وب‌سایت را به مشتری و مشتری را به مشتری همیشگی تبدیل کرد. علاوه بر این، برندسازی بر اساس نرخ مشارکت بالا و دنبال کنندگان شبکه‌ی اجتماعی همان روش آنلاین تبلیغات شفاهی میباشد.

اگر شخصی به دنبال یک نوع مشخص محصول یا خدمات باشد (مانند خدماتی که شما عرضه می‌کنید) از طریق جستجو با وب‌سایت یا پروفایل شما در شبکه‌های اجتماعی آشنا میگردد. در درجه‌ی اول مخاطب قبل از خریدهای کوچک به دنبال برندها میباشد و اگر تعداد دنبال‌کنندگان شما و نرخ مشارکت مثبت‌ آن‌ها بالا باشد احتمال خرید زیاد میشود.

برای افزایش مشارکت کاربر می‌توانید از رأی‌گیری یا سؤال‌هایی برای تشویق افزایش کامنت استفاده کنید یا خدمات رایگانی را ارائه دهید که مشتری برای استفاده از مزایای آن‌ها به اشتراک‌گذاری، کامنت گذاری یا تعامل با محتوا بپردازند.

تست محتوا

استفاده از تحلیل‌ها برای ردیابی داده‌ها و بررسی تعامل مخاطب با محتوا یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه‌ی تقویم بازاریابی محتوا میباشد. برای تحلیل ترافیک وب‌سایت Google Analytics  ابزار خوبی است. علاوه بر این کل پلتفرم‌های محبوب شبکه‌های اجتماعی معیارهای منحصر به فردی برای تحلیل تعامل و بهبود عملکرد دارند. بااین‌حال، اگر به دنبال داده‌های دقیق‌تر هستید می‌توانید به ابزارهای شخص ثالث مراجعه کنید.
سعی کنید روی آن بخش از محتوا که عملکرد خوبی دارد مانور دهید. همچنین می‌توانید روی موضوعاتی مثل تحلیل عملکرد کارمندها در ابتدای هر ماه، پاداش‌های منظم یا اشتراک‌گذاری هفتگی تصاویر مشتری کار کنید.

 اما تنها بر موارد مثبت تمرکز نکنید. باید انواع محتوا و بدترین نوع آن را هم تحلیل کنید.

تولید محتوای موردعلاقه‌ی دنبال‌کنندگان

بررسی محتوایی است که قبلا مخاطبان واکنش مثبتی به آن داشته اند بهترین راه برای ساخت تقویم موردعلاقه‌ی دنبال‌کنندگان. برای بررسی محتوایی که جذابیت بیشتری برای دنبال‌کنندگان دارد به سراغ رقبا بروید.
محتوای آن‌ها را مشاهده کنید و عوامل جذابیت آن را بررسی کنید.باید محتوا  منحصربه‌فرد باشدو ارزش مخاطب را بالا ببرد و در نهایت مشارکت را زیاد کند.
 


۱۴
۱۳۹۷/۰۸/۰۸

پربازدید ترین پست های آموزش بازاریابی اینترنتی

استفاده از وب سایت های ویدئویی برای بهبود بازاریابی اینترنتی

استفاده از وب سایت های ویدئویی برای بهبود بازاریابی اینترنتی

اهمیت چهار معیار در ایمیل مارکتینگ

اهمیت چهار معیار در ایمیل مارکتینگ

چگونه می توان از وبسایت کسب درآمد داشت

چگونه می توان از وبسایت کسب درآمد داشت

هفت اشتباهی که در بازاریابی باید از آن اجتناب کرد

هفت اشتباهی که در بازاریابی باید از آن اجتناب کرد

بازاریابی خبرنامه ای چیست؟

بازاریابی خبرنامه ای چیست؟

قیف فروش چیست و چه اهمیتی دارد؟

قیف فروش چیست و چه اهمیتی دارد؟

معرفی برترین ابزارهای بازاریابی خبرنامه‌ای

معرفی برترین ابزارهای بازاریابی خبرنامه‌ای

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی چیست؟

کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی چیست؟

پوش کمپین چیست؟

پوش کمپین چیست؟