ارسال شده توسط محمد رضا خانی، در تاریخ ۵ آذر ۱۳۹۷
1- هدف نداشتن
هر استارتاپی باید برای کسب و کار خود یک برنامه داشته باشد که بخشی از این برنامه،استفاده از شبکه های اجتماعی است . کلید تعیین اهداف برای شبکههای اجتماعی شناسایی مشتریان هدف شماست و سپس تعیین اینکه در کجا باید آنها را پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر جمعیت آماری شما زنان میباشند به پینترست نگاه کنید، اما اگر هدف شما مشتریان زیر 25 سال است اسنپ چت را بررسی کنید. بنابراین باید برای استفاده از رسانههای اجتماعی یک راهکار مناسب داشته باشید.
2- عدم تعیین معیارهای مناسب
اگر یک هدف داشته باشید میتوانید بسنجید که به خوبی به هدف بزنید.برای ردیابی واکنش مشتریان به پست های خاص و اینکه چند وقت یکبار برند شما را منشن میکنند و سایر واکنشها ابزاری مانند Facebook Insights و توییتر آنالیتیکز به شما کمک میکند.برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی صرف شده باید برای ارزیابی کارکرد شبکههای اجتماعی شیوه و رویکردهایی داشته باشید.با تعیین این معیارها شما میتوانید متوجه شوید که آیا کسب و کار شما راکد و یا در حال رشد میباشد .
3- استفاده از پلتفرمهای بسیار زیاد به طور همزمان
از شبکههای اجتماعی زیاد مانند فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس، لینکیدین، اینستاگرام، تلگرام برای برند خود به طور همزمان استفاده نکنید چون به برند شما آسیب میزند. بهتر است که فعالیت شما روی تعداد کمی از شبکه های اجتماعی باشد.
بر اساس تحقیقات، شرکتهای بزرگ برای برندسازی خود تنها بر روی تعداد کمی پروفایل در شبکههای اجتماعی تمرکز دارند. بنابراین فقط از چند پلتفرم استفاده کنید و به طور منظم پست بگذارید. باید بررسی کنید که کدام پلتفرم مناسب کسب و کار شماست.به عنوان مثال سایتهایی که وابستگی زیاد به تصاویر دارند بهتر است بر روی شبکههایی مانند اینستاگرام و فیسبوک تمرکز کنند اما اگر وب سایت به ارتباط با اشخاص نیاز دارد بهتر است از تلگرام، لینکدین یا توییتر استفاده گردد.
4- ارسال محتوای مشابه برای پلتفرمهای مختلف
هر شبکه اجتماعی کاربرد خاص خود را دارد ،برای رسیدن به یک تبلیغ هدفمند باید به تناسب محتوا و حتی زمان انتشار پست در شبکه اجتماعی مربوطه دقت کنید. به عنوان مثال، خواندن یک اطلاعیه رسمی در مورد محصول جدید خود از طریق توییتر و سپس دیدن یک عکس در مورد آن در اینستاگرام باعث راضی نگه داشتن مشتریان در سطوح مختلف میشود اما اگر مطالب مشابه را به طور مداوم ارسال کنید بازدیدکنندگان شما خسته میشوند. برای جلوگیری از این امر باید در صفحههای اجتماعی خود مطالب جدید، جذاب و همراه با خلاقیت ارسال کنید. با انجام این کار بازدیدکنندگان با صفحات شما رابطه بیشتری برقرار میکنند و مطالب جدید شما را دنبال میکنند.
5- از دست دادن ترافیک
امکان دارد بهترین عملکرد شما در 2 صبح باشد اما مشتریان شما تا آن زمان بیدار نخواهند ماند که مطالب شما را بخوانند. بنابراین امکان دارد ساعت مطلوب برای به اشتراک گذاشتن پستها در شبکههای اجتماعی بسته به مخاطبان شما تغییریابد.ابزارهای تحلیل مانند Buffer در ارزیابی شبکههای اجتماعی کسب و کار به شما کمک میکند.شما با اطلاعاتی که از ابزارهای تحلیل بدست می آورید میتوانید بهترین زمان برای ارسال پستهای خود را انتخاب کنید.
طبق گفته Buffer Social، نرخهای تعامل فیسبوک در روزهای پنجشنبه و جمعهها بالاترین است و روز شنبهها پایینترین سطح هفتگی میباشد؛و نرخ کلیک در توییتر در آخر هفته به نقطه اوج میرسد.
.jpg)
6- استفاده بد از هشتگها
اگرهشتگها به صورت استراتژیک استفاده شوند باعث کم شدن کاراکترها میشوند و نمایش هدفمند را برای برند شما ایجاد میکنند. توییتها با هشتگها تعامل را دوبرابر میکنند.چون بهترین روش برای افزایش میزان بازدید مطالب استفاده از هشتگ میباشد بنابراین باید برای تمامی مطالب ارسالی خود از هشتگهای مناسب و درست استفاده کنید
7- توجه نکردن به عوامل بصری
تأثیر بازاریابی بصری به خوبی شناخته شده است. توییتهایی شامل تصاویر 150 درصد بیشتر دوباره توییت شده و پستهای فیسبوک با تصاویر 2.3 برابر بیشتر تعامل نسبت به متن تنها منجر میشوند. عکسهای تار و مقدار زیادی از فیلمهای آرشیوی منجر به آماتور نشان دادن کسب و کارتان می گردد.چون خوانندگان دوست دارند هنگام خواندن مطالب عکسهای مرتبط با آن موضوع را مشاهده کنند اگر از عکس در مطالب شبکههای اجتماعی استفاده شود نتایج بهتری بدست می آید. بنابراین در هر بار که صفحات اجتماعی خود را بروز رسانی میکنید، سعی کنید از تمام حالتهای ارسال محتوا با توجه به شبکه اجتماعی خود از جمله فیلم، متن، عکس، اینفوگرافیک، صدا و غیره استفاده نمایید.
8- نادیده گرفتن بیوگرافی (bio)
در سایتهایی مانند اینستاگرام، بیوگرافی شما اولین چیزی است که مشتریان بالقوه مشاهده میکنند.در کسب و کارهای موفق برای برجسته کردن برند خود اطلاعات لازم را با خلاقیت ترکیب میکنند. در قالب چند کلمه مختصر مزایای شرکت خود را شرح دهید، جنبه انسانی کسب و کار خود را با تصاویر تیمتان نشان دهید یا نحوه استفاده از محصولات خود را با شکلکها نشان دهید.
9- پاسخ ندادن به شکایت و انتقادات مشتریان
هر کسب و کاری امکان دارد با شکایات و انتقاداتی روبرو شود.شما با توجه کردن به این شکایات میتوانید متوجه شوید که مشتریان از شما چه میخواهند و از چه بخشی از خدمات شما برای آنها نامناسب است.هنگام انتقاد یک مشتری در شبکه اجتماعی بقیه مشتریان نیز نحوه رفتار با او را مشاهده میکنند.نادیده گرفتن شکایت وحذف نظرات منفی یا ارسال گزارشی کنایه آمیز تنها شرایط را بدتر میکند .همیشه با شیوهای حرفهای و سریع به شکایات پاسخ دهید.
10- تحلیل نکردن آمار و نتایج شبکههای اجتماعی
برای بهینه سازی استراتژی خود در بازاریابی شبکههای اجتماعی باید نتایج حاصل از تبلیغات در شبکههای اجتماعی را بررسی کنید .بررسی نتایج تنها نباید متمرکز بر روی تعداد فالوورها، لایکها و یا کامنتها باشد بلکه باید ببینید چه تعداد از این آمار به مشتری تبدیل شده اند.. بنابراین با آنالیز نتایج و آمار بازدید از شبکههای اجتماعی میتوانید تأثیر قابل توجهی در روند رشد کسب و کار خود داشته باشید تا بتوانید میزان مشتریان خود را افزایش دهید.
11- تبلیغ بسیار زیاد
تبلیغ بسیار زیاد در کسب و کار نتیجه معکوس دارد و باعث میشود که مخاطبان از شما دوری کنند و شما را پس بزنند.تنها 20 درصد از پستهای شما در شبکههای اجتماعی باید تبلیغ برندتان باشد و 80 درصد دیگرباید شامل محتوای دیگر باشد.
نکته مهم در شبکههای اجتماعی این است که این شبکهها فضای اجتماعی دارند و بهترین راه برای افزایش فروش تعامل و برقراری روابط دوستانه با کاربران و در میان گذاشتن ایدههای مربوطه است. بنابراین صفحات اجتماعی راهی است برای افزایش مشتریان ودرصدی از همین خوانندگان در هنگام نیاز از خدمات و محصولات شما استفاده میکنند. بهتر است برای تبلیغ مستقیم کسب و کار خود در صفحات معتبر و مشهور با پرداخت هزینه تبلیغ کنید.
12- نداشتن تعامل
زمانی در شبکههای اجتماعی اگر اجتماعی نباشید، به خوبی نمیتوانید عمل کنید. رشد کسب و کار شما نیاز به برقراری ارتباط با افراد دارای فکر و سلیقه مشابه از طریق پیام خصوصی، نظر دادن، یا به اشتراک گذاری محتوایشان دارد، نه اینکه فقط بخواهید از خودتان حرف بزنید و خودتان را جا کنید. بسیار مهم است که به طور مداوم با مشتریان ارتباط داشته باشید و همیشه در شبکه اجتماعی فعال باشید . همچنین ارتباطات دو طرفه باعث رشد کسب و کار میشود. داشتن ارتباط قویبا دیگران باعث میشود آنها توجه بیشتری به شما کرده و مطالب ارسالی شما را دنبال کنند.