اشتباهات رایج در دیجیتال مارکتینگ

اگر برخی نکات ساده را در تعیین استراتژی بازاریابی برند رعایت کنید هزینه ها کم میشود و نتیجهی بسیار بهتری نیز دریافت میکنید.
با داشتن پلتفرم، کانال، شنوندگان و محتوای مناسب میتوان استراتژی موفق برای بازاریابی داشت.چالشهای استراتژی دیجیتال مارکتینگ سخت است. بر اساس بیش از پنج هزار پلتفرم برای کمک به کسبوکارها در دسترس است و تنها ۹ درصد بازاریابان میتوانند روی استفاده از یک روش تمرکز کنند. درنتیجه برندها برای اجرای استراتژی بازاریابی و جلب رضایت مخاطبان خود تلاش کمتری انجام میدهند.
۱- اهمیت دادهها را دست کم گرفتن
بسیاری از کسبوکارهای در حال رشد اهمیت دادهها را در توسعهی استراتژی بازاریابی دست کم گرفته و زمان چندان زیادی را به تحقیقات تخصیص نمیدهند. درحالی که اهمیت استفاده از داده هر روز زیادتر میشود. اگر بازاریابان دادههای بیشتری در اختیار داشته باشند برای شناخت مشتری و محصولات،فرصتهای بیشتری فراهم میگردد.به همین علت شرکت ها در جمعآوری و استفاده از دادهها نباید هیچ محدودیتی قائل شوند.
بهعنوان مثال بسیاری از شرکتهای مشاوره، هر کلمهی کلیدی را به چشم فرصتی جدید برای جمعآوری داده به منظور پیدا کردن مخاطبان جدید میبینند. این شرکتها حجم زیادی از کلمات کلیدی را توسعه دادهاند تا به موتور جستجوی هر مشتری میلیونها کلمهی کلیدی اختصاص دهند.
با اهمیت ندادن به دادهها شرکتها چشمانداز ارزشمندی را از دست میدهند یا نتیجهگیری درستی نخواهند داشت.برندها از طریق مصاحبه با مشتری، نظرسنجی و تحقیقات در زمینهی بازارمیتوانند دادهی مورد نظر خود را تأمین کنند. اگر دادههای جمعآوری شده همراه با تجزیه و تحلیل باشند درآمد شرکت را تا ۱۵ درصد افزایش میدهند.
۲- عدم تمرکز روی ویژگی منحصربهفرد محصول
بیان وجه تمایز برند، این امکان را به مشتری میدهد که بداند کدام برند نیازهایش را بهتر برطرف میکند وبا دید بهتری محصول خود را انتخاب کند. همچنین این ویژگی منحصربهفرد باید محوریت تمام کمپینهای مرتبط با بازاریابی دیجیتال باشد. دسته بندیه محصولات دربسیاری از موتورهای جستجو بر اساس ویژگیهای پایه و قیمت آنها میباشد. درنتیجه مشخص کردن وجه تمایز برند هدف اصلی برند را مشخص میکند.
برای اینکه برندها ویژگی منحصربهفرد خود را مشخص کنند باید از خود بپرسند«چه ویژگی باعث میشود مردم محصول ما را انتخاب کنند؟» بهعنوان مثال برندی که در زمینهی تولید کفش فعالیت میکند، تمرکز خود را روی تولید کفشهایی با ماندگاری بالا میگذارد.
۳- اهمیت ندادن به مشتریهای فعلی کسبوکار
بر اساس تحقیقات دانشگاه کسبوکار هاروارد نگه داشتن مشتریهای فعلی بین پنج تا ۲۵ برابر ارزانتر از تلاش برای جذب مشتریهای جدید میباشد. اما بسیاری از کسبوکارها مشتریهای فعلی برند را فدای مشتریهای جدید کرده و تلاشی برای افزایش ماندگاری آنها انجام نمیدهند.
شرکتها ۷۰درصد شانس دارند محصول خود را به مشتریهای قدیمی بفروشند درحالیکه تنها ۲۰ درصد شانس دارند مشتری جدید را نسبت به خرید محصول برند ترغیب کنند. مشتری که حاضر شده است یک بار پول خود را برای خرید محصول یک برند خرج کند خیلی راحتتر از مشتری جدید نسبت به خرید محصول جدید تشویق میگردد.
دادن پیشنهاد ویژه برای خرید محصول، در نظر گرفتن تخفیف یا مطلع کردن آنها از رسیدن محصولات جدید پیش از آغاز تبلیغات سراسری، به مشتری احساس ارزشمند بودن داده و وفاداری آنها را نسبت به برند افزایش میدهد. این افراد تشویق میشوند بازخوردهای خود را با برند در میان گذاشته و به پیشرفت آن کمک کنند. ابتداییترین راههای حفظ ارتباط با مشتریهای قدیمی برند کمپینهای ایمیلی و نظرسنجی از آنها است و نسبت به جذب مشتری جدید هزینهی بسیار کمتری دارد.
.jpg)