اطلاعاتی پیرامون نماد اعتماد الکترونیک یا همان اینماد
ارسال شده توسط محمد رضا خانی، در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
اینماد از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک و زیر نظر وزارت صنعت و معدن به فروشگاههای اینترنتی داده میشود. دریافت نماد اعتماد الکترونیک برای وب سایت هایی که فروش آنلاین ندارد الزامی نیست.
انواع نماد اعتماد الکترونیک:
نماد اعتماد الکترونیک موقت: این نماد فرایند اخذ نماد اعتماد الکترونیک را سرعت میدهد و طراحی سایت فروشگاهی با حداقل معیارهای موجودرا بررسی میکند.
نماد اعتماد الکترونیک دائم تک ستاره: پس از اخذ نماد موقت، فروشگاه برای اخذ نماد بررسی میشود. وسایتهای فروشگاهی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک ملزم به رعایت برخی نکات می شوند و پس از اعمال این معیارها توسط سایت نماد اعتماد الکترونیک دریافت میشود. (به عنوان مثال اینکه وب سایت شما صفحه قوانین و مقررات را داشته باشد و غیره )
نماد اعتماد الکترونیک دائم دو ستاره: تنها تفاوت این نماد با نماد تک ستاره دریافت گواهی امنیت ssl است. روش دریافت نماد دو ستاره از نظر معیارهای ارزیابی مشابه نماد تک ستاره است،این گواهی امنیت در وبسایت فروشگاه برای امنیت بیشتر میان انتقال اطلاعات میان سایت و بازدیدکنندگان میباشد.
مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای افراد متقاضی دریافت نماد، شاخصهای ارزیابی برای تعیین شرایط احراز دارد که شامل احراز هویت و دریافت تضمین های لازم جهت صدور ای نماد هستند.
مراحل دریافت نماد الکترونیکی تک ستاره
در مرحله اول پس از تکمیل پرونده توسط متقاضی ابتدا آدرس و شماره تماس محل فعالیت کسب و کار اینترنتی راستی آزمایی میشود این کار برای ارزیابی صلاحیت کسب و کار اینترنتی برای اخذ اینماد است، پس از تصدیق آدرس و شماره تماس توسط وب از سامانه پیمانکار طرف قرارداد با مرکز توسعه تجارت الکترونیک به سامانه نماد ارسال میشود. در مرحله بعد ارزیابی وبسایت فروشگاهی از سه زاویه میباشد (محتوای وبسایت، فرایند فروش و ثبت سفارش و نیز استاندارد صفحات سایت)
در بررسی محتوای سایت، کالا و خدمات ارائه شده نباید فاقد مجوز باشد و همچنین تصاویر و تبلیغات در سایت نباید مغایر با شئونات اسلامی باشد. همچنین استفاده از آرم دولتی در سایت فروشگاهی مرتبط با بخش خصوصی ممنوع است.
در بخش فروش و ثبت کالا مشخصات فنی و کاربردی و نیز قیمت کالا و خدمات عرضه شده ثبت شود، همچنین انتخاب کالا و ثبت سفارش به صورت آنلاین با اعلام کلیه هزینهها برای دریافت کالا و یا خدمات وجود داشته باشد. در سایت فروشگاهی باید قبل از ثبت نهایی سفارش پیش فاکتور نمایش داده شود و بعد از خرید کد رهگیری سفارش به خریدار ارائه شود.
در ارزیابی استاندارد صفحات وبسایت وجود تب یا لینک درباره ما برای آگاهی از اطلاعات هویتی مالک فروشگاه و فهرست مجوزهای گرفته شده و تب یا لینک تماس با ما برای اطلاعات تماس و آدرس فروشگاه وهمچنین تب یا لینک مقررات و شرایط ثبت سفارش و خرید الزامی است.
در مرحله بعد پس از تأیید ارزیابی مراحل درخواست متقاضی نماد اعتماد الکترونیکی، باید کپی برابر اصل کلیه مدارک بارگذاری شده در پرونده خود، تکمیل فرم تعهدنامه و گواهی امضا شده در یکی از دفاتر اسناد رسمی به مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارسال شود.برای اخذ اینماد در آخرین مرحله صلاحیت فردی متقاضیان اینماد از پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا استعلام میشود.
مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره
وبسایت های فروشگاهی برای دریافت نماد اعتماد دو ستاره علاوه بر احراز شرایطی که در بالا ذکر شد باید در کلیه صفحات سایت گواهی امنیتی sslرا نصب کند. گواهی امنیتی SSL بر اساس پروتکل ایمن موجود در اینترنت دریافت میگردد و اطلاعات انتقالی در وب سایت بر همین اساس به صورت ایمن و رمزنگاری شده رد و بدل می گردند . امنیت محتوای سایت های اینترنتی با استفاده از پروتکل https افزایش پیدا میکند.