افزایش فالوردر شبکه‌های اجتماعی

تاثیرگذارترین قدم در بهبود فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال شرکت‌ها،افزایش فالوردر شبکه‌های اجتماعی و جلب توجه کاربران این رسانه‌ها میباشد.

یکی از وظایف کلیدی بخش بازاریابی،مدیریت شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکار و انجام بهترین استراتژی‌ها است تا فالور در این رسانه‌ها زیاد شود.در بخش شبکه‌های اجتماعی اکثر فعالان این حوزه و مسئولان شرکت‌ها برای انتشار محتوای جذاب دچار کمبود ایده هستند .

 ایده‌هایی برای انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی:

۱- انتشار محتوای تولیدشده توسط طرفداران و فالورها

اگربرندی بخواهد چشم‌اندازی جدید از خود به دیگران نشان ‌دهد میتواند  محتوای تولیدشده توسط دیگران (خصوصا فالورها و طرفدران) را منتشر کند و با این کار میتواند ارتباط عمیق‌تری با مشتریان داشته باشد.مشتریان نیز به محتوای تولید شده توسط مردم عادی بیش از محتوای منتشر شده توسط خود برندها اعتماد می‌کنند. بر اساس تحقیقات ۷۶ درصد مردم، به محتوای افراد عادی  و ۱۰۰ درصد آنها به پیشنهاد خرید از طرف مصرف‌کنندگان دیگر اعتماد می‌کنند.
محتوای تولیدشده توسط کاربران به مخاطب نشان می‌دهد که نه تنها شما، بلکه دیگران نیز نظری عالی نسبت به برندتان دارند. به‌عنوان مثال یک برند تولیدکننده‌ی لوازم و دکوراسیون داخلی، عکس ارسال شده توسط یکی از مشتریان را منتشر کرده است. آنها در پست خود، نحوه‌ی چینش مناسب لوازم را نیز توضیح داده‌اند.

۲- جشنواره، هدیه و جایزه

همه‌ی مردم هدیه و محصولات رایگان را دوست دارند .شما برای خوشحال کردن مخاطبان خود و جذب فالورهای جدید میتوانید جشنواره هایی را برگزار کنید و به مخاطبانتان جایزه بدهید. آمارها نشان می‌دهد رشد اکانت‌هایی که جشنواره و اهدای جایزه دارند ۷۰ درصد سریع‌تر از بقیه میباشد.

جشنواره می‌تواند بهانه‌ای برای بازنشر محتوای برند باشد. برای درگیر کردن بیشتر مخاطب  میتوان جشنواره های متنوعی را برگزار کرد. به‌عنوان مثال مسابقه‌ی انتشار تصویر از محصولات و تبلیغ برای شرکت، راهکاری است که هم مخاطب را درگیر می‌کند و هم محتوای تولیدشده توسط آنها را افزایش می‌دهد.

۳- تگ کردن دوستان

عموما  کاربران در شبکه‌ها و در بخش نظرات پست‌های جذاب، حساب کاربری دوستانشان را تگ می‌کنند تا آنها نیز با اطلاع از این تگ، پست مورد نظر را مشاهده کنند. شما می‌توانید با تولید محتوایی جذاب از مخاطبان بخواهید دوستان خود را در بخش نظرات تگ (منشن) کنند. عموما پست‌های خنده‌دارکه با موضوعات روز در ارتباط است در بخش نظرات پتانسیل تگ شدن بالایی دارند.

۴- انتشار عکس و ویدیو از پشت صحنه شرکت

ارسال عکس و ویدیو از فعالیت‌های کارمندان و مدیران شرکت یکی از ایده‌های جذاب و صمیمی در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. این محتوا بیانگر این است که برای عرضه محصولات بهتر افرادی پشت صحنه‌ی محصولات و خدمات در حال تلاش هستند .مخاطبان با دیدن این محتوا ارتباطی صمیمانه‌تر برقرار می‌کنند.

به‌عنوان مثالی از این نوع محتوا، می‌توان مراحل اسباب‌کشی، توسعه‌ی محصول جدید، تغییرات دکوراسیون دفتر یا حتی پخش زنده‌ای از محیط کار کارمندان را معرفی کرد.

۵- استفاده از قابلیت Reaction فیسبوک

هدر بخش نظراتچند در بین کسب وکارهای ایرانی کمتر از فیسبوک استفاده میشود اما این شبکه‌ی اجتماعی هنوز به فرمانروایی خود ادامه می‌دهد وهنوز اعضای فعالی در آن وجود دارد. یکی از قابلیت‌های جذاب و جدید فیسبوک قابلیت اظهار نظر با شکلک‌های متعدد در کنار دکمه‌ی لایک است. این شکلک ها حالت‌های مختلف کاربر و احساسات او را بهترنشان میدهد..

برای آنکه از احساسات عمومی در مورد محتوای خود مطلع شوید میتوانید در فیسبوک فعالیت کنید و به بازخوردهای کاربران در مورد پستهای خود توجه کنید. به‌عنوان مثال اگر محتوایی بیش از دیگران شکلک عصبانی دریافت می‌کند، باید در انتشار نمونه‌های دیگر از آن دقت کنید.

۶- استفاده از شکلک‌ها

شکلک‌ها، زبان شبکه‌های اجتماعی هستندبهترین راه برای ارتباط نزدیک با کاربران و همچنین تزریق کمی حس شوخ‌طبعی در برند استفاده از شکلک‌ها یا ایموجی‌ها میباشد.بر اساس تحقیقاتی که سرویس هوت‌سوت انجام داده است استفاده از شکلک در توییتر باعث افزایش جلب توجه به میزان ۲۵.۴ درصد می‌شود،این آمار در فیسبوک۵۷ درصد میباشد. البته برای مدیریت صحیح شبکه ها باید اطلاع کافی از معانی انواع شکلک‌ها و استفاده‌ی مناسب از آنها را داشته باشید،این علامت‌ها زبان امروز جهان هستند و استفاده‌ی نادرست از آنها عواقب زیادی دارد.

۷- انتشار ویدیوهای آموزشی

برای اشتراک گذاشتن محتوا با کاربران،ویدیو راهکار بسیار خوبی است. آموزش‌های ویدیویی (how to) محتوایی ارزشمند و قابل توجه را در اختیار کاربر می‌گذارند. شما با این ویدیوها انواع کارها را به مراحلی ساده تقسیم می‌کنید و موارد مختلف را به‌صورت کاربردی آموزش می‌دهید.بهترین نوع آموزش راهنمایی تصویری است و این ویدیوها قطعا توسط طرفداران برند دنبال میگردند.همچنین بالا بودن نرخ اشتراک این نوع از محتوا، شانس جذب فالور جدید را افزایش می‌دهد. در نهایت برای آنکه مخاطبان گوناگونی ویدیوی شما را ببینند  آن را در چندین سرویس اشتراک منتشر کنید.

۸- رای‌گیری

استفاده از قابلیت‌های رای‌گیری در شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر و فیسبوک، بهترین راهکار برای افزایش درگیری آنها با برند است. به‌علاوه‌  در اتخاذ تصمیمات استراتژیک بعدی استفاده از نتایج این رای‌گیری‌ها نیز مفید است. به‌هرحال این درگیری مخاطب هزینه نداشته و لازم نیست زمان زیادی صرف اوکنید اما برای برند شما بسیار مفید و باارزش خواهد بود.

۹- پخش زنده

انتشار ویدیوی زنده  برای کاربر بسیار جذاب است،میتوان در شبکه‌های اجتماعی متعدد مانند اینستاگرام و فیسبوک ویدیوی زنده را منتشر کرد.بر اساس آمارهای جهانی شانس مشاهده‌ی ویدیوهای زنده ۳ برابر ویدیوهای ضبط شده است می‌توانید از رویدادهای مختلف مانند پرسش و پاسخ، معرفی زنده‌ی محصول یا یک ویدیوبلاگ (وی‌لاگ) ساده .برای پخش زنده ویدیواستفاده کرد.

۱۰- شراکت با برندهای دیگر

اگر میتوانید با برندهای مشابه خود و فعال در صنایع مشترک همکاری  داشته باشید، از این فرصت استفاده کرده ودر شبکه‌های اجتماعی حضور خود را افزایش دهید. البته نباید این همکاری رقیب مستقیم شما باشد و همین که مخاطبان مشترکی داشته باشید، کافی میباشد. به‌عنوان مثال شرکت‌های فعال در زمینه‌ی لوازم آرایش و تولیدکنندگان و طراحان دکوراسیون داخلی، می‌توانند از جامعه‌ی مخاطبان مشترک یکدیگر استفاده کنند.

۱۱- تغییر شکل محتوا

انتشار محتوای اختصاصی لزوما به‌معنای ساخت محتوایی منحصربه‌فرد و تخصصی نیست. با کمی خلاقیت و ایجاد تغییرات جزئی در محتوای قبلی،‌ می‌توانید شکل و طراحی آن را برای انتشار در شبکه‌های مختلف تغییر دهید. به‌عنوان مثال می‌توانید مطالب وبلاگ خود را برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی تغییر دهید یا محتوای ویدیوها را به‌صورت متن در کانال‌های دیگر بنویسید.
به‌عنوان مثالی از این راهکار، می‌توان به ویدیوها یا استوری‌های کوتاه اینستاگرامی اشاره کرد که کاربر را به محتوای طولانی‌تر در شبکه‌های دیگر (مثلا یوتیوب) هدایت کند.

۱۲- بازنشر محتوای دیگران

بازنشر محتوای مفید، یعنی خلق ارزش و حضور در بطن اخبار صنعت.برای بازنشر محتوا در شبکه‌های اجتماعی هیچ ممنوعیت قانونی وجود ندارد.البته انتشار محتوای رقبا توسط هر برندی کار درستی نمیباشد. البته انتشار مقاله‌ها و محتوای جذاب از منابع دیگرباعث ارائه ارزش افزوده‌ به مخاطبان میشود وهمچنین فعال بودن برند شما را نشان می‌دهد.

۱۳- اشاره به موضوعات داغ

با پرداختن به موضوعات داغ در شبکه های اجتماعی میتوانید حضور خود را در نگاه مخاطبان بالا ببرید.در شبکه‌هایی همچون توییتر و فیسبوک امکانات مناسبی برای مشخص کردن موضوعات داغ وجود دارد. همیشه پیگیر این موضوعات باشید و برای اینکه فعالیت خود را نشان دهید از ترندهای مناسب استفاده کنید.

البته برای پرداختن به موضوعات داغ باید به نکات خاصی توجه کرد،درمرحله ی اول شناختن موضوع و ترند مورد نظر اهمییت دارد و بعد باید دلیل ترند شدن آن را هم دانست و مرحله‌ی مهم‌تر، شناخت ارتباط موضوع با برند شما میباشد.در نهایت باید بتوانید محتوا و ارزش جدیدی به موضوع اضافه کرده و اهمیت آن را نزد خود نشان دهید. وهرگز نباید برند خود را وارد درگیری‌های جناحی و سیاسی بکنید.

۱۴ - انتشار نکات کاربردی

نباید در شبکه‌های اجتماعی فقط به تبلیغ محصولات و خدمات پرداخت بلکه باید چالش‌ها و مشکلات مشتریان را نیز حل کرد.برای نشان دادن اهمیت مخاطب در ذهن صاحبان برند، اشتراک محتوای کاربردی و نیمه‌آموزشی راهکاری مناسب میباشد. 

۱۵- انتشار محتوای مصاحبه با مشتریان

برای جذب مخاطب و مشتری‌های بیشتر ویدیوهای مصاحبه با مشتریان فعلی را  منتشر کنید حتی این ویدیوها را میتوان به‌صورت زنده پخش کرد .اگر از مشتریان قبلی برای ساخت ویدیوها استفاده کنید ارزش محتوا بیشتر میشود.

۱۶- رویدادهای پرسش و پاسخ

اخیرا در شبکه‌های مختلف  رویدادهای پرسش و پاسخ رواج پیدا کرده‌اند.با برگزاری پرسش و پاسخ زنده، ارتباط برندها با مخاطبان افزایش می یابد و مشتریان بالقوه با این رویدادها به برند علاقه مند تر میشوند و مدیران نیز با نگرانی‌های مخاطبان بیشتر آشنا می‌شوند.

۱۷ - واگذاری کنترل شبکه‌ها به متخصصان

برندهای بسیار بزرگ  کنترل شبکه‌ها را به متخصصان واگذار میکنند این رویکرد علاوه براینکه ارتباط عمیق برند با اینفلوئنسرهای صنعت مورد فعالیت را نشان میدهد برای مخاطبان نیز جذاب است و از تکراری شدن محتوا در شبکه‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

۱۸- توجه به رویدادهای عمومی و سنتی

رویدادهای سنتی مختلفی در جوامع مختلف جهان وجود دارند. به‌عنوان مثال شب یلدا و عید نوروز از رویدادهای پرطرفدار سنتی در ایران میباشند. فعالیت کاربران در زمان این رویدادهای سنتی افزایش مییابد و محتوای بی‌شماری را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند . در نتیجه کاربران بیشتری در دسترس برندها هستند. 
 


۲۱
۱۳۹۷/۰۸/۳۰

پربازدید ترین پست های آموزش بازاریابی اینترنتی

استفاده از وب سایت های ویدئویی برای بهبود بازاریابی اینترنتی

استفاده از وب سایت های ویدئویی برای بهبود بازاریابی اینترنتی

اهمیت چهار معیار در ایمیل مارکتینگ

اهمیت چهار معیار در ایمیل مارکتینگ

چگونه می توان از وبسایت کسب درآمد داشت

چگونه می توان از وبسایت کسب درآمد داشت

هفت اشتباهی که در بازاریابی باید از آن اجتناب کرد

هفت اشتباهی که در بازاریابی باید از آن اجتناب کرد

بازاریابی خبرنامه ای چیست؟

بازاریابی خبرنامه ای چیست؟

کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی چیست؟

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی چیست؟

اطلاعاتی پیرامون تقویم بازاریابی محتوا

اطلاعاتی پیرامون تقویم بازاریابی محتوا

قیف فروش چیست و چه اهمیتی دارد؟

قیف فروش چیست و چه اهمیتی دارد؟

پوش کمپین چیست؟

پوش کمپین چیست؟

معرفی برترین ابزارهای بازاریابی خبرنامه‌ای

معرفی برترین ابزارهای بازاریابی خبرنامه‌ای

استراتژی فروشگاه‌های فیزیکی که باعث رونق فروشگاه‌های مجازی میشود

استراتژی فروشگاه‌های فیزیکی که باعث رونق فروشگاه‌های مجازی میشود