نرخ پرش چیست؟ و چه عواملی باعث می شوند کاربران وب سایت شما را ببندند؟

  • محمد رضا خانی
  • 1 دی 1395
آموزش مراقبت و نگهداری از وب سایت

نرخ پرش یا Bounce rate در وب سایت به درصدی از کاربران گفته می شود که با مراجعه به سایت شما بدون رفتن به صفحات دیگر بلافاصله از سایت شما خارج می شوند.

تصور کنید وب سایت شما روزانه به صورت میانگین 1000 بازدیدکننده دارد و نرخ پرش وب سایت شما 80% است . این یعنی 800 نفر از افرادی که از سایت شما بازدید میکنند بدون آنکه سراغ صفحه یا صفحات دیگر وبسایت شنا بروند، فورا از سایت شما خارج می شوند.

اگر نرخ پرش وبسایت شما بالای 50% باشد، این اصلا نشانه خوبی نیست و نشان می دهد که مشکلی در وبسایت شما وجود دارد که باعث نارضایتی کاربران و خروج بلافاصله آنها می شود.

 

یکی از  کارشناسان شرکت NAY AYACHE می گوید: "بازدیدکنندگان وب سایت تنها در عرض چند ثانیه درباره یک وب سایت تصمیم گیری و قضاوت می کنند (که وب سایت را ببندند یا خیر). واکنش آن ها بر اساس عواملی از جمله زمان لود شدن وب سایت، ظاهر کلی و در دست بودن موارد مورد نظر در وب سایت شما حاصل می شود."

 

در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که باعث می شوند، بازدید کنندگان به محض ورود به وب سایت شما، فورا آن را ببندند. 

1) طراحی صفحه اول وب سایت به صورت نامنظم و شلوغ

صفحه اصلی (صفحه نخست) مهم ترین بخش هر وب سایت است. یک صفحه نامنظم و شلوغ باعث سردرگمی کاربران می شود. تمامی موارد در وب سایت و خصوصا صفحه نخست باید به راحتی توسط کاربر دیده شوند.
بدترین کار: وجود حرکت بیش از حد آیتم ها در وب سایت و طراحی قالب وب سایت به صورت چند ستونه.
 

2) پنهان بودن ابزار جستجو در وب سایت

اصولا نوار جستجو در اکثر  وب سایت ها، در بالای صفحه قرار گرفته است و بهتر است این نوار در تمام صفحات قابل دسترس باشد.
بدترین کار: در دسترس نبودن نوار جستجو برای کاربر
 

3) در دسترس نبودن دکمه های شبکه های اجتماعی در وبسایت

هر برندی که از نظر اجتماعی بودن به خود افتخار می کند، باید دکمه های شبکه های اجتماعی خود را به صورت واضح در وبسایت تعبیه کند. در اکثر وب سایت ها این دکمه ها یا در بالای سایت قرار دارند یا در بخش انتهایی وب سایت. به یاد داشته باشید، این دکمه ها باید کاملا با دکمه های معمول وب سایت شما از نظر ظاهر متفاوت باشند.
بدترین کار: قرار دادن دکمه شبکه های اجتماعی در صفه تماس با ما یا بین متن ها. 
 

4) استفاده نکردن از دکمه های Call To Action

سعی کنید با استفاده از دکمه های متمایز، کاربران خود را به انجام کار مورد نظر دعوت کنید. مانند دکمه مشاهده محصولات، دکمه تماس با ما و غیره
بدترین کار: لینک دادن به وب سایت های دیگر و یا نمایش محتوای بی ربط یا کم کیفیت پس از کلیک بر روی دکمه خاص. به عنوان مثال کاربر بر روی دکمه درباره ما کلیک می کند اما به یک صفحه بی ربط هدایت می شود.
 

5) استفاده از تصاویر غیر اورجینال

باید از تصاویر حرفه ای در طراحی وب سایت خود استفاده کنید و یا خود شروع به گرفتن عکس هایی کنید که به برندتان مربوط می باشد. 
بدترین کار: استفاده از تصاویر تکراری در صفحات وب سایت مانند تصویر دو شخص که دست یکدیگر را می فشارند در صفحه تماس با ما.

 

6) عدم استفاده صحیح از لینک ها

زمانی که میخواهید به یک صفحه دیگر از وبسایت خودتان لینک دهید، کاری کنید که با کلیک کاربر بر روی لینک، صفحه جدید در همان پنجره مرورگر باز شود. اما گاهی لازم است که به یک وب سایت دیگر لینک بدهید که در این مواقع باید حتما و حتما صفحه جدید در یک پنجره جدید باز شود تا وب سایت شما همچنان باز بماند.

 

در انتشار مطالب جدید حتما کلماتی که قبلا در مورد آنها مطلبی نوشته اید را به آن قسمت لینک کنید، زیرا:

  1. به کاربر کمک میکند مقالاتی که شما قبلا در مورد آن کلمه نوشته اید را مطالعه کند.
  2. از طریق هدایت کاربر به مقالات و صفحات مرتبط میتوانید زمان ماندگاری او در وب سایت (Time on page) را افزایش می دهید که در نتیجه نرخ پرش کاهش می یابد.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

پست های مرتبط

آدرس ایمیل
info[at]webnotech.ir
شماره موبایل
0917 245 9451
0917 245 9451
شماره دفتر
071 32 36 2833